Organisaatiomuotoilu: työkalu työntekijäkokemuksen kehittämiseen
Monessa organisaatiossa työntekijä- ja asiakaskokemus ovat nousseet tärkeiksi erottautumistekijöiksi. Monesti toimenpiteet asiakas- tai työntekijäkokemuksen kehittämisessä jäävät kuitenkin ulkokultaisiksi. Organisaation sisäisen todellisuuden ja ulospäin viestittävien mielikuvien välillä on ristiriita. Asiakkaille ja työntekijöille annettuja arvolupauksia ei pystytä lunastamaan käytännön tasolla.
Organisaatiomuotoilu tarkoittaa prosessia, jossa organisaation rakenteet, prosessit, kulttuuri ja toimintatavat muotoillaan tukemaan sekä organisaation että työntekijöiden tavoitteita. Se on lähestymistapa, jossa organisaatiota suunnitellaan ja kehitetään kokonaisuutena siten, että jokainen osa – työntekijöistä prosesseihin ja resursseihin – palvelee suurempaa strategista päämäärää. Organisaatiomuotoilu hyödyntää monia muotoiluajattelusta tuttuja työkaluja: empatiaa, ideointia, visualisointeja sekä kokeiluista oppimista.
Miten organisaatiomuotoilua voidaan hyödyntää työntekijäkokemuksen kehittämisessä?
Työntekijäkokemus syntyy työyhteisön erilaisissa kohtaamisissa ja vuorovaikutustilanteissa, oli kyseessä sitten kahdenvälinen keskustelu esihenkilön ja työntekijän välillä tai sisäinen viestintä organisaation intrassa. Työntekijäkokemusta voidaan visualisoida esimerkiksi työsuhteen elinkaaren avulla ja tunnistaa siitä, tärkeitä kosketuspisteitä, joilla on erityisen suuri merkitys työntekijän kokemukselle työstään ja työyhteisöstään.
Organisaatiomuotoilun hyödyntäminen oppivien organisaatioiden kehittämisessä
Hyödynsimme organisaatiomuotoilua toteutetussa projektissa, jonka tavoitteena oli osaamisen kehittämisen ja johtamisen -mallin luominen. Lue lisää täältä. Organisaatiomuotoilua voidaan hyödyntää oppivien organisaatioiden muotoilussa luomalla rakenteita, käytänteitä ja henkilöstöprosesseja, jotka tukevat työntekijöiden oppimista ja osaamisen kehittymistä. Organisaatiomuotoilun avulla voidaan linkittää paremmin yhteen organisaation strategiset tavoitteet ja osaamisen kehittämisen toimenpiteet. Työntekijöiden osaamisen kehittämiselle saadaan selkeämmät suuntaviivat ja esihenkilöille työkaluja myös osaamisen johtamiseen.
Sisäisen viestinnän kehittäminen organisaatiomuotoilun avulla
Avoin ja selkeä viestintä on olennainen osa hyvää työntekijäkokemusta. Työntekijöinä haluamme saada oikeaa tietoa, oikeaan aikaan ja oikeissa viestintäkanavissa. Monesti työntekijöille voi olla vaikeaa erottaa itselle merkityksellinen ja tieto informaatiotulvan keskeltä. Autoimme viestintätoimisto Kaiun kanssa yhteistyössä toteutetussa projektissa Metropolia ammattikorkeakoulua kehittämään sisäisen viestinnän prosesseja ja uutta intraa, jotta opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilöstön olisi keskinäinen viestintä olisi sujuvampaa ja helpompaa. Lue lisää täältä.
Työntekijäkokemuksen vaikutus asiakaskokemukseen
Hyvä työntekijäkokemus vahvistaa myös asiakaskokemusta. Positiivinen työntekijäkokemus heijastuu työntekijöiden motivaatioon, sitoutumiseen sekä työsuoritukseen, joka näkyy epäsuorasti myös asiakkaille. Tyytyväinen työntekijä on innostunut kehittämään työtään ja yrityksen toimintaa ja kokee työnsä tarkoitukselliseksi, tai jopa merkitykselliseksi. Organisaatiomuotoilun tavoitteena on parantaa työntekijäkokemusta ja mahdollistaa hyvän asiakaskokemuksen luominen työntekijöille.