Organisaatio-muotoilu
Organisaatiomuotoilun tavoitteena on kehittää organisaation sisäisiä prosesseja ja käytänteitä muotoiluajattelun ihmiskeskeisiä ja osallistavia menetelmiä hyödyntäen. Organisaatiomuotoilu auttaa paremman työntekijäkokemuksen luomisessa ja epäsuorasti myös asiakaskokemuksen parantamisessa.
Organisaatiomuotoilussa työntekijöillä on keskeinen rooli
Työntekijät otetaan mukaan kehittämään ja ideoimaan parempia ratkaisuja arjen käytäntöihin. Yhteiskehittäminen mahdollistaa osallistumisen oman työn kehittämiseen ja synnyttää omistamisen tunteen ratkaisuihin.
Organisaatiomuotoilua voi hyödyntää:
Osaamisen kehittäminen
Johtamisen käytäntöjen luominen
Strategisten kyvykkyyksien tunnistaminen
Sisäisen viestinnän kehittäminen
Työhakijakokemuksen parantaminen
Organisaatiomuotoilun vaiheita ovat:
Nykytilan tunnistaminen
Työntekijöiden ja eri sidosryhmien haastattelut tai kyselyn avulla tehty kartoitus auttavat tunnistamaan, missä organisaatio on nyt ja millainen organisaatiokulttuuri on vallitseva
Vision luominen
Ymmärrys ja sitoutuminen yhteiseen tavoitteeseen auttavat organisaatioita muutoksen käytäntöön viemisessä.
Yhteis-suunnittelu
Uusien ratkaisujen ja toimenpiteiden ideointi työpajoissa yhdessä henkilöstön kanssa synnyttävät sitoutumista yhteiseen tekemiseen.
Kokeilut
Uusia käytäntöjä ja prosesseja testataan kokeilujen ja pilottien avulla ja viedään parhaat opit osaksi arjen käytäntöjä.
Organisaatiomuotoilun hyötyjä ovat:
Strategian ja toiminnan yhtenäistäminen
Organisaatiorakenteet, prosessit ja toimintavat ovat yhtenäisemmät.
Työntekijäkokemuksen paraneminen
Omistat sen mitä olet mukana luomassa. Yhteiskehittäminen synnyttää omistajuutta lopputulokseen ja varmistaa työntekijän huomioimisen.
Joustavuus ja muutosvalmius
Yhteiskehittäminen mahdollistaa yhteisöllisen oppimisen ja osaamisen jakamisen työyhteisössä.
Tutustu projekteihin, joissa olemme hyödyntäneet menetelmänä organisaatiomuotoilua:
HSY
HSY (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) toteutti syksyllä 2023 projektin, jonka tavoitteena oli uudistaa organisaation osaamisen kehittämisen ja johtamisen käytänteitä.
Metropolia
Hyvä sisäinen viestintä parantaa työntekijäkokemusta edistämällä organisaation avoimuutta ja auttamalla työntekijöitä saamaan itselleen tärkeää tietoa oikea-aikaisesti ja oikeista kanavista.