Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilun tavoitteena on tehdä palvelukokemuksesta asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman mutkaton ja miellyttävä kokemus. Yksinkertaista, eikö totta? Miksi meillä sitten on niin paljon palveluita, jotka jättävät asiakkaan mieleen lähinnä negatiivisen muistijäljen? Kokemuksen pompottelusta luukulta toiselle. Vaikeuksia tavoittaa organisaatiosta oikea ihminen kaikkien digitaalisten viestintäkanavien viidakosta.
Miksi hyödyntää palvelumuotoilua?
Palvelumuotoilun avulla varmistut siitä, että kehittämälläsi uudella palvelulla on aidosti kysyntää asiakkaiden keskuudessa ja voit palvelun avulla erottautua muista alan toimijoista. Palvelumuotoilua voi hyödyntää myös olemassa olevien palvelujen kehittämiseen, jolloin tavoitteena on palveluprosessien kehittäminen asiakasnäkökulmasta.
Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilu on hyvä työkalu uusien palvelujen kehittämiseen ja innovointiin. Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina palvelun käyttäjien tarpeiden ja palvelun käyttökontekstin ymmärtäminen. Palvelumuotoiluprosessin tutkiva ja kokeileva lähestymistapa ja yhteiskehittämisen hyödyntäminen auttavat uusien näkökulmien ja ratkaisujen keksimisessä.
Tutki & kiteytä
Palvemuotoilun asiakastutkimusvaiheen tavoitteena on syventää ymmärrystä palvelun käyttäjien kokemusmaailmasta.-
-
Asiakastutkimus luo perustan palvelumuotoiluprosessille, sillä se auttaa varmistamaan, että kehittämistyö pohjautuu käyttäjien todellisiin tarpeisiin ja näkökulmaan. Asiakastutkimusvaihe auttaa tunnistamaan, millaisia ongelmia kehitettävä palvelu voi asiakkaalle ratkaista uudella tavalla.
-
-
-
Palvelumuotoilun asiakastutkimusvaihe toteutetaan pääsääntöisesti laadullisia menetelmiä kuten haastatteluja ja työpajoja hyödyntäen. Tutkimuksen tuloksia voidaan visualisoida asiakasprofiilien ja -persoonien tai asiakaspolun avulla. Asiakastutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää palvelumuotoiluprosessin myöhemmissä vaiheissa tai sellaisenaan esimerkiksi strategiatyön pohjaksi tai viestinnän ja markkinoinnin sisältöjen suunnitteluun.
Ideoi ja kokeile
Vaiheen tavoitteena on yhteiskehittämisen avulla löytää uusia ratkaisuja ja ideoita hyödyntäen asiaskastutkimuksen tuloksia ideoinnin lähtökohtana.-
Palvelumuotoilun ideointivaihe tuo kehittämiseen luovuutta ja innovatiivisuutta. Tutkimusvaiheessa kerättyä asiakasymmärrystä hyödynnetään ideoinnin lähtökohtana. Yhteiskehittäminen mahdollistaa eri alan asiantuntijoiden näkökulmien ja osaamisen yhdistämisen. Ideoita voidaan myös kehittää ja jatkojalostaa nopeiden kokeilujen avulla ja oppia niiden avulla idean toimivuudesta käyttäjien näkökulmasta.
-
-
Testaa & toteuta
Palvelukonseptin testaus & pilotointi-
Kehitettyä palvelukonseptia kokeillaan tässä vaiheessa todellisessa käyttöympäristössä. Pilotointi mahdollistaa konseptin toimivuuden arvioimisen ja hienosäätämisen ennen laajamittaisempaa käyttöönottoa. Testausvaiheessa kerättyä dataa ja palautetta hyödynnetään edelleen palvelun kehittämisessä ja varmistetaan, että lopullinen palvelu vastaa sekä asiakkaiden että organisaation tarpeita.
-
Tutustu tehtyihin palvelumuotoiluprojekteihin
Cuckoo Workout
Asiakasymmärryksen syventämistä käyttäjätutkimuksen avulla.