Työpajojen fasilitointi
Oletko joskus osallistunut työskentelyyn ryhmässä, jonka tavoitteet eivät ole selkeät ja keskustelu rönsyilee aiheesta toiseen ajan kuluessa? Tai ideointityöpajaan, jossa keskusteluun antavat panoksensa vain extrovertit ihmiset? Fasilitaattori auttaa ryhmiä työskentelemään yhdessä sujuvammin ja luovemmin.
Hyvin fasilitoitu työpaja osallistaa
Fasilitaattorin tavoitteena on auttaa ryhmiä tekemään parempia päätöksiä, jossa huomioidaan erilaiset ja joskus toisistaan poikkeavatkin näkökulmat. Hyvin fasilitoidun työpajan tavoitteena on mahdollistaa osallistuminen ja oman näkökulman esiin tuominen kaikille. Fasilitaattori pyrkii tuomaan nämä erilaiset näkökulmat yhteen ja auttaa ryhmää muodostamaan yhdessä päätöksiä.
Yhteiskehittäminen
Yhteiskehittäminen on prosessi, jossa eri sidosryhmät kuten asiakkaat, työntekijät ja yhteistyökumppanit osallistuvat tasavertaisina kehittämisprosessiin. Sovellamme yhteiskehittämistä osana palvelu- tai organisaatiomuotoilua. Autamme suunnittelemaan yhteiskehittämisen prosessin, joka mahdollistaa osallistumisen tarkoituksen mukaisella tavalla.
Asiakas
Työntekijät
Yhteistyökumppanit
Työpajat
Työpaja 1: Ymmärrä käyttäjää!
-
Työpajan tavoitteena on syventää ymmärrystä palvelun käyttäjien, asiakkaiden tai työntekijöiden tarpeista. Fasilitoinnin tavoitteena on silloin suunnitella menetelmiä, joiden avulla opimme yhdessä palvelun käyttäjien tai työntekijöiden tarpeista.
-
Fasilitaattorin roolina on kuunnella, kysyä hyviä kysymyksiä ja hyödyntää menetelmiä, jotka auttavat syventämään ymmärrystä tarpeista ja toiveista tavoilla, joihin haastattelujen tai kyselyjen avulla ei pystytä.
Työpaja 2: Ideoi ja kehitä!
-
Työpajan tavoitteena on mahdollistaa uusien ratkaisujen ideointi ja keksiminen yhteistyössä asiakkaiden, työntekijöiden sekä kumppaneiden kanssa. Fasilitoinnin tavoitteena on auttaa osallistujia luovassa ongelmanratkaisussa ja uusien näkökulmien löytämisessä.
-
Fasilitaattorin tehtävänä on virittää osallistujat luovaan ajatteluun ja auttaa uusien ratkaisujen löytämisessä menetelmillä, jotka luovat psykologista turvallisuutta ja ruokkivat luovuutta.
Design sprint
-
Design Sprint on menetelmä, joka mahdollistaa etenemisen ideasta käytännön kokeiluun 4–5 työpäivässä. Sprintti toteutetaan erilaisten työpajojen sarjana, jotka auttavat osallistujia ongelman rajauksessa, tavoitteiden asetannassa ja asiakkailla/työntekijöillä testattavan prototyypin luomisessa.
-
Fasilitaattori auttaa ryhmää kehittämään ideasta testattavan prototyypin tiukassa aikataulussa. Fasilitaattori huolehtii siitä, että ryhmä pysyy aikataulussa ja auttaa myös prototyypin luomisessa ja testauksen toteuttamisessa.
Asiakastarina
Design sprint Taitorissa
Taitori tarjoaa erilaisia smart office -ratkaisuja, joiden avulla yritykset voivat hoitaa toimitilojensa hallintaa yrityksen kehittämän ohjelmiston avulla. Taitori halusi tuoda nopeasti markkinoille uuden palvelukonseptin, jonka avulla voidaan auttaa yrityksiä palaamaan etätyöskentelystä joustavalla ja turvallisella tavalla toimistoon. Lue kuinka onnistuimme Design Sprintin avulla.