Siirry suoraan sisältöön

Vapaaehtois-toiminnan kehittäminen asiakaspolun avulla

Vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä korostuu tarve ymmärtää vapaaehtoistyöntekijöiden motiiveja ja sitoutumista vapaaehtoistyöhön. Toteutin Helsingin kaupunkiympäristölle projektin, jonka tavoitteena oli ymmärtää paremmin vapaaehtoistyöntekijöiden kokemuksia puistokummina toimimisesta.

Projektin lähtötilanne: 
Ymmärryksen syventäminen HSY:n organisaatiosta ja työntekijöiden tarpeista

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala huolehtii kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta. Puistokummitoiminta on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan organisoimaa vapaaehtoistyötä, jossa huolehditaan alueiden siisteydestä ja tehdään kevyitä puistotöitä joko yksin tai ryhmissä. Projektin tavoitteena oli ymmärtää paremmin motiiveja vapaaehtoistyöhön ja mahdollisia ongelmakohtia toimintaan liittyen. 

Projektin toteutus & lopputulos
Vapaaehtoistoiminnan nykytilaa kartoitettiin vapaaehtoisten sekä työntekijöiden haastatteluilla sekä kyselyillä. Kerätty aineisto visualisoitiin käyttäjäprofiilien, asiakaspersoonien sekä asiakaspolun avulla. Asiakaspolku visualisoi erilaiset vaiheet vapaaehtoisen polussa ja teki tilaajalle näkyväksi kipupisteet ja kehittämismahdollisuudet. Kerättyä tietoa hyödynnettiin vapaaehtoistyön suunnittelussa ja vapaaehtoisille viestimisessä.