Siirry suoraan sisältöön

Design sprint Ongelmasta ratkaisuun viidessä päivässä

Design sprint on Googlen Jake Knappin kehittämä menetelmä, jossa palvelumuotoilun menetelmät yhdistyvät nopeaan palvelukehitykseen. Menetelmän avulla on mahdollista edetä viidessä päivässä ideasta valmiiseen prototyyppiin, jota testataan viidentenä sprinttipäivänä yrityksen asiakkailla. Sprintti on yritykselle nopea tapa testata uusien ideoiden ja kehityshankkeiden menestys asiakkailla. 

Perinteisellä menetelmällä sprintin kesto on viisi työpäivää. Menetelmää on kuitenkin aina mahdollista soveltaa yrityksen tarpeiden mukaisesti. Palvelumuotoilijoina voimme toteuttaa myös sprintin asiakaskeskeisellä tavalla. Tämä on mahdollista tehdä tuomalla asiakkaita mukaan esimerkiksi ensimmäiseen sprinttipäivään tai toteuttamalla asiakas/käyttäjätutkimuksen ennen sprinttiä.

Sprintti onnistuu parhaiten, kun siihen osallistuu koko tiimi ja mukaan saadaan myös asiakkaita ja muita tärkeiden sidosryhmien edustajia. Sprintti on myös mahdollista räätälöidä organisaation tarpeiden mukaisesti. 

Sprintti on myös mahdollista toteuttaa neljässä päivässä, jolloin toimeksiantajan tiimi on läsnä kahdessa ensimmäisessä työpajapäivässä ja prototyypin rakentaminen ja testaus tehdään asiakkaan puolesta. Suosittelemme kuitenkin palautteen kuulemista suoraan yrityksen asiakkailta viimeisenä päivänä.

Tutustu Taitorille toteuttamaamme design sprinttiin täältä.

"Yhteistyö sujui loistavasti ja lopputulos oli kiitettävä. Tykkäsin tehdä töitä kanssanne, koska olitte erittäin ammattitaitoisia ja motivoituneita. Samalla opin itse design sprint -menetelmästä"
Perttu Ahvenainen
Myynti- ja markkinointipäällikkö
Taitori

Design sprintin hyödyt

Yhteinen ymmärrys toteutettavasta palvelusta

Sprintti auttaa tiimin jäseniä saavuttamaan yhteisen ja monialaisen ymmärryksen kehitettävästä palvelusta. Sprintti auttaa myös asiakasymmärryksen levittämisessä organisaatioon.

Ideoiden nopea testaus

Sprintin avulla on mahdollista edetetä viidessä päivässä ideasta valmiiseen prototyyppiin, jota testataan asiakkailla. Asiakkaat antavat ideastasi arvokasta palautetta ennen kuin investoit suuria summia tuotekehitykseen.

Prototyypin testaus

Mahdollisuus synnyttää todellisia innovaatioita

Sprintti on tavanomaisesta poikkeava tapa ratkaista ongelmia ja voi siis synnyttää myös täysin uudenlaisia ratkaisuja. Sprintistä syntyy suurin hyöty, kun ongelma on tarpeeksi ”laaja” ratkaistavaksi.

Sprinttitiimimme

Toteutamme sprintit ammattitaidolla!

Saara-Sisko Jäämies

Palvelumuotoilija & Fasilitaattori

Saara-Sisko Jäämies on palvelumuotoilun asiantuntija ja kokenut fasilitaattori. Saara saa innostumisellaan muutkin syttymään ja on elementissään luovan ryhmätyöskentelyn fasilitoinnissa.

Kirsi Kaunissaari

Palvelumuotoilija & UX-suunnittelija

Kirsin vahvuudet sprintti-menetelmässä ovat taito rakentaa nopeasti prototyyppejä, joiden avulla ideat konkretisoituvat ja niitä on helppo testata asiakkailla. Kirsi myös varmistaa, että fokus säilyy asiakkaassa.